Hidi János, a MOL vezető közgazdásza az index.hu-nak mesélt arról, hogy a tudományos-fantasztikus jövőkép hamarosan valósággá válhat:
Hamar eljöhet az a pillanat, amikor hagyományos autónkat már nem lesz érdemes beindítani, mert a kedvenc szolgáltatónk feleannyiért elvisz minket úticélunkhoz, háztól házig. Ha a technikai, szabályozási és bizalmi problémák elhárulnak, akkor onnantól az átmenet gyors lesz. Persze nem lehet tudni, hogy ez mikor történik meg.
Nemrég jelent meg egy San Francisco-i elemző cég víziója meglepő számításokkal. Azért hívom víziónak, mert mai szemmel ez a jövőkép még meglehetősen optimistának látszik, de mégse a sci-fi világa. Eszerint várhatóan 2021-ben engedélyezik az Egyesült Államokban az önvezető autók önálló közlekedését, majd tíz évvel később az országban megtett utaskilométerek 95 százaléka már saját autó helyett szolgáltatásként igénybevett utazás lesz (transport-as-a-service, TaaS).
Az okostelefonokéra emlékeztető forradalmi változás legfőbb hajtóereje a gazdaságosság: a saját autóval való közlekedéshez képest a szolgáltatásként vásárolt mobilitás számításaik szerint évente 2000 dollárral lesz olcsóbb, mint egy meglévő használt autóval. Ha pedig valaki új autó vásárlásán gondolkozik, akkor számára a költségelőny 5600 dollár lesz évente. Egy kilométerre vetítve a TaaS költsége fele annyi lehet, mint egy meglévő használt autó teljes használati és birtoklási költsége, és tízszer olcsóbb, mint egy új autó vásárlása esetén. Honnan származik ez a nagy becsült költségelőny? Eszerint a vízió szerint a TaaS szolgáltatók önvezető villanyautókat fognak használni, amelyek üzemeltetése olcsóbb, potenciális futásteljesítményük sokkal nagyobb és kihasználtságuk magasabb lesz, mint a saját tulajdonú, belső égésű autóké.
Forrás: www.index.hu
Fotó forrása: Bosch-Daimler
A teljes cikk itt olvasható.